מה צריך לדעת אבל בבית מלון?

//מה צריך לדעת אבל בבית מלון?

מה צריך לדעת אבל בבית מלון?

שואלים מטעם מלון ציפורי קלאס בבני ברק:

מצוי לצערנו כי אבלים באים לשבת שבעה בחדר במלון ואז הם יורדים לבית הכנסת להתפלל ולעבור לפני התיבה

ובסיום התפילה מתישבים בבית הכנסת לקבל תנחומים.

אנו מעונינים לדעת מהי ההלכה לגבי

א. ברכת כהנים

ב. תחנון

ג. קדיש לאנשים בתוך שנתם שבבית האבל לא אומרים

ד. אמירת מכתם לדוד או למנצח לבני קרח

אם ישנן נקודות שפיספסנו האם הרב יוכל לענות גם עליהם?

ומכיון שדבר זה יוצר ויכוחים רבים, נשמח לקבל גם מקורות.

משיב הלומד ה"ה ברוך מ. מאודסה:

שלום וברכה.
א. נשיאת כפיים: שו״ע באו״ח סי׳ קכ״ח סע׳ מ״ג כתב שאם האבל הוא כהן אינו נושא כפיו בבית הכנסת, וצריך לצאת מביהכ״נ לפני ״רצה״ (בה״ל),
והטעם משום שכהן צריך להיות בשמחה בשעת נשיאת כפיים (מ״ב שם). ואם לא יצא וקראוהו לעלות לדוכן, חייב לעלות,
שאם לא יעלה עובר במצות עשה (מ״ב). אבל כהנים אחרים שאינם אבלים עולים לדוכן בבית הכנסת לכו״ע.
ב. תחנון: בשבת אף פעם לא אומרים תחנון. ואם מדובר ביום חול, כשמתפללים בבית כנסת אז אבל אינו אומר תחנון והצבור אומרים (מ״ב בסי׳ קל״א).
ואם הכהן הוא חזן אז כולם אינם אומרים תחנון (הגרשז״א זצ״ל).
ג. קדיש: אם מדובר על בית כנסת שאין האבלים אומרים קדיש ביחד,
אז אבל תוך שבעה קודם לשאר אבלים בכל הקדישים (רמ״א ביו״ד סי׳ שע״ו סע׳ ד׳). אבל בהרבה בתי כנסת נהגו שכל האבלים אומרים קדישים ביחד (פ״ת שם סק״ו).
ד. מזמורים: בשבת לא אומרים שום מזמור מאלה שנוהגים לאמר בבית האבל (גשה״ח).

משיב הרב גרילוס שליט"א

שלו' וברכה
באשר לשאלתכם על דבר האבלים המתפללים בבית הכנסת של המלון,
מכיון שהאבל אינו מתפלל בביתו אלא בבית הכנסת אין הציבור נמשך אחריו,
ולכן הציבור יאמר תחנון וברכת כהנים וכן יכולים לומר קדישים.
ומסתמא אין אומרים המזמורים הנהוגים בבית האבל.
וכן אומרים למנצח ופסוק ואני זאת בריתי, וכו' כאילו אין האבל קיים כאן.
ורק האבל עצמו אינו אומר תחנון ואם הוא כהן שיצא מבית הכנסת קודם רצה.
מקורות הדברים: משנה ברורה (סימן קל"א ס"ק כ')
בשם הא"ר ושאר אחרונים שבבית הכנסת אין הציבור נגררים אחרי האבל.
מובא בספר פני ברוך: (סימן י' סעיף כ') ועיי"ש בהערה (לט) בשם הגרשז"א זצ"ל
שאם האבל מתפלל לפני העמוד לא יאמרו תחנון.
אך בספר דברי סופרים הלכות אבלות (סי' שפ"ד עמק דבר ס"ק קפ"ב)
כתב שמסתימת הפוסקים לא משמע כן.
ובלבד זה יש להעיר שאבל שאין לו מנין בביתו מעיקר הדין אינו יוצא לבית הכנסת להתפלל ויתפלל ביחידות.
בהצלחה

2019-05-30T10:33:52+00:00

תגובה אחת

  1. אברהם ויינטרוב 30.05.2019 , 11:40 השב

    הרב גרילוס שליט"א כתב בפיסקה האחרונה : אבל שאין לו מניין בביתו אינו יוצא להתפלל בבית הכנסת ,
    בקיצור שולחן ערוך של הרב גנצפריד זצ"ל סימו רי"ד סעיף ב' : את אי אפשר לאסוף עשרה ויהא מוכרח להתפלל ביחידות ובשכונתו יש מנין , יכול לצאת ללכת להתפלל שם

השאר תגובה