שלום וברכה,
להלן שאלתי
אשמח לקבל עליה תשובה מהרב ומהלומדים
יישר כח!
האם מותר לי להלוות תלוש של צרכניה (100 ש"ח) תמורת מזומן (100 ש"ח)?

פגשתי בן אדם בסופר באושר עד, שאל אותי, 'האם יש לך להלוות לי 100 ש"ח'
אמרתי לו: 'יש לי רק תלוש של 100 ש"ח'
האם מותר לי להלוות לו את התלוש(100 ש"ח) והוא יחזיר לי מזומן (100 ש"ח)
או שמא זה ריבית כי מזומן זה סחיר בכל מקום והתלוש זה רק מקומי באושר עד אם כן קיבל יותר ממה שהלווה?
ואולי כיון שהלוה בכל אופן רצה לקנות באושר עד הרי כוונתו בעת שרצה ללות זה לקנות באושר עד, א"כ מה לי הן (התלוש ) מה לי דמיהן (מזומן)
והואיל ואפילו אם היה מקבל מזומן היה משתמש בזה רק לאושר עד א"כ גם שקיבל תלוש מותר להחזירו מזומן, או דילמא סוף סוף קיבל שיק מסחרי מוגבל לאושר עד אסור להחזירו מזומן בסחיר בכל העולם?

אשמח למענה מכבוד תלמידי החכמים?
לשאלת שאלות בפורום רבנות

4 תגובות

  1. אדם מלווה לחבירו אחד ק"ג עגבניות, הלווה חייב להחזיר למלווה עגבניות לפי הערך הכספי של זמן הלוואת העגבניות (אם ערך הכספי עלה או ירד), אף על פי שלא הלוה לו כסף, כך לגבי התלוש, חייב להחזיר לו לפי הערך הכספי של התלוש, או תלוש עם אותו ערך כספי של התלוש בזמן נתינת ההלוואה.
    בברכת התורה
    משה גומרי

  2. לדעתי השאלה היא בכמה מקובל למכור תלוש כזה לחברים (שלא במסגרת משווק תלושים). אם מקובל למכור לפי הסכום הנקוב, לכאורה מדובר בהפרש קל שלא מקפידים עליו ולכן לא יהיה כאן חשש ריבית. מנגד, אם מוכרים את התלוש בסכום נמוך יותר, נמצא שלא מוחלים על ההפרש ולכן יש כאן חשש ריבית

  3. מותר לעשות זאת כיוון שבעצם הוא לא החזיר לו יותר אלא רק הגבילו לחנויות מסוימות

  4. לכאורה אין בעיה של ריבית באופן הזה
    משום שהכרטיס שווה 100 שקלים ואפשר להשיג תמורתם בחנות את הסכום.
    ולכן אין חשש ובפרט שהלוה קונה מיד עם הכרטיס והרי גם אם היה משלם במקומו הרי נחשבת להלוואה.
    וכגון אדם שמשלם בכרטיס אשראי עבור חברו נחשב להלוואת מעות בשווי מה ששילם.
    וגם אין חשש של הלוואת סאה בסאה משום שאין תנודות בשער הכרטיס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן